Έδεσσα. Βιώσιμη
Ανάπτυξη
...
Ζητούμενο είναι η βιώσιμη ανάπτυξη της πόλης της
Έδεσσας μέσα από την ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της και την
άμβλυνση των επιπτώσεων από την οικονομική κρίση.
Με την αξιοποίηση του φυσικού, πολιτιστικού, κοινωνικού περιβάλλοντος
της Έδεσσας, την κεφαλαιοποίηση των επενδύσεων και τη δικτύωση των
τομέων της τοπικής οικονομίας, με την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας
και της τεχνολογικής καινοτομίας, τη δικτύωση χώρων, ανθρώπων, φορέων,
επιχειρήσεων και την δημιουργία συνεργειών χτίζουμε ένα βιώσιμο μέλλον
για την Έδεσσα.
Το σχέδιο αντιμετωπίζει συνολικά τις οικονομικές, κοινωνικές,
δημογραφικές, περιβαλλοντικές προκλήσεις καθώς και αυτές της κλιματικής
αλλαγής, με βασικό στοιχείο ταυτότητας, την ψυχή και το αιώνιο σύμβολο
της πόλης, το νερό.
Η βιώσιμη ανάπτυξη της Έδεσσας είναι υπόθεση όλων μας και διαμορφώνεται
από όλους μας.
Ευχαριστούμε
Ομάδα Έργου Προγράμματος Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης Δήμου Έδεσσας.
Έδεσσα. Βιώσιμη
Ανάπτυξη
... Συνδιαμορφώνουμε
Η πρόταση της Έδεσσας με πρωτοβουλία του
Δήμου Έδεσσας και διαφόρων κοινωνικών φορέων και εν δυνάμει εταίρων
απαντά στην Ευρωπαϊκή πολιτική για τις πόλεις και
έχει σημαντικές
διαφορές από αυτήν της περιόδου 2007-2013 και των προηγούμενων.
Αποτελεί καταστάλαγμα των εμπειριών που αποκτήθηκαν από τις έως τώρα
χρηματοδοτήσεις είτε μέσω ΕΤΠΑ και ΕΚΤ προηγούμενων Προγραμμάτων είτε
μέσω των σχετικών Κοινοτικών Πρωτοβουλιών και εισάγει το νέο στοιχείο
της ολοκληρωμένης στρατηγικής βιώσιμης αστικής ανάπτυξης σε
επίπεδο πόλης / μητρόπολης, η οποία να αντιμετωπίζει κατά το δυνατό τις
εξής προκλήσεις:
-
οικονομικές
-
κοινωνικές
-
δημογραφικές
-
περιβαλλοντικές
-
κλιματικής αλλαγής.
Για την προώθηση της εφαρμογής της
Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης στην περίοδο 2014-2020, θεωρείται απαραίτητο
να συνδυαστούν κάθετες / τομεακές πολιτικές με «οριζόντιες» πολιτικές,
μεταξύ δηλαδή των διαφόρων πεδίων αστικής ανάπτυξης. Η στρατηγική είναι
αναγκαίο να συμφωνεί και να συγκλίνει προς τους στόχους της ευρωπαϊκής
πολιτικής για την αστική εδαφική ανάπτυξη. Κατ’ αντιστοιχία, οι πόροι
που διοχετεύονται προς τις αστικές περιοχές πρέπει να εξυπηρετούν
ταυτόχρονα και τους ευρύτερους στόχους του Ευρωπαϊκού Ταμείου
Περιφερειακής Ανάπτυξης και αυτούς του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου.
Ελάχιστο μέρος 5 % των πόρων σε κάθε Κράτος Μέλος πρέπει
να επενδυθεί σε ολοκληρωμένες δράσεις για βιώσιμη αστική ανάπτυξη,
αναθέτοντας μέρος της διαχείρισης και υλοποίησης στις πόλεις υπό μορφή
και σε βαθμό ανάθεσης που ποικίλει ανάλογα με τις θεσμικές ρυθμίσεις
κάθε Κράτους Μέλους.
Τα παραπάνω πρέπει να υλοποιηθούν μέσα στο αυστηρό
πλαίσιο που ορίζουν οι νέοι Κανονισμοί: στρατηγικός προγραμματισμός που
ακολουθεί τους Θεματικούς Στόχους της Στρατηγικής «Ευρώπη 2020», πλαίσιο
επιδόσεων με ορόσημα που συνδέονται με δείκτες εκροών και αποτελεσμάτων
για κάθε άξονα προτεραιότητας των Ε.Π., αιρεσιμότητες συνδεόμενες με την
αντιμετώπιση των μακροοικονομικών ανισορροπιών μέσω συστάσεων του
Συμβουλίου και με τη διασφάλιση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων (η
αδυναμία εκπλήρωσης τους οδηγεί σε αναστολή χρηματοδότησης), διεύρυνση
του πεδίου εφαρμογής των Χρηματοδοτικών Εργαλείων, εφαρμογή Στρατηγικών
Έξυπνης Εξειδίκευσης.
Το ΕΣΠΑ 2014-20 ως προς τη Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη
αναγνωρίζει (στο κεφ. 3.1.3 «Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη») τις καίριες
προκλήσεις που θα εξειδικευθούν κατά Περιφέρεια,
προκρίνει κατηγορίες περιοχών
και ορίζει ως εργαλείο εφαρμογής την Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση.
Το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΠ)
αναγνωρίζει σημαντικά εσωτερικά προβλήματα άνισης ανάπτυξης και
οικονομικού δυϊσμού στην Περιφέρεια και θέτει ως στόχο την αντιμετώπιση
των ενδο-περιφερειακών ανισοτήτων και τη βελτίωση της οικονομικής,
κοινωνικής και εδαφικής συνοχής. Επισημαίνει τη διάκριση ανάμεσα στις
αστικές περιοχές (με έντονες διαφοροποιήσεις μεταξύ τους), τις αγροτικές
και τις ειδικές περιοχές που συνιστούν διακριτές χωρικές ενότητες με
κοινά διαρθρωτικά χαρακτηριστικά, αναπτυξιακή προ-οπτική και προβλήματα.
Ως προς τον αστικό χώρο, εντοπίζει την έντονη
διαφοροποίηση στη διάρθρωση του αστικού συστήματος, με ένα κυρίαρχο
αστικό κέντρο (μονοπολικό σύστημα) στις ΠΕ Θεσσαλονίκης, Πιερίας, Σερρών
και Κιλκίς, ένα πολυπολικό σύστημα (περισσότερα αστικά κέντρα) στις ΠΕ
Ημαθίας και Πέλλας και το απολικό σύστημα στην ΠΕ Χαλκιδικής (μεγάλη
οικιστική διασπορά). Μετά το σημαντικότερο αναπτυξιακό πόλο της
Θεσσαλονίκης με τις επιρροές σε ευρύτερη περιοχή, ως σημαντικοί
αναπτυξιακοί πόλοι χαμηλότερης βαθμίδας λειτουργούν η Κατερίνη, οι
Σέρρες, τα δίπολα Βέροια-Νάουσα, Σκύδρα-Έδεσσα, Αλεξάνδρεια-Γιαννιτσά
και η περιοχή της Χαλκιδικής. Οι αστικές περιοχές της Περιφέρειας είναι
και εκτεταμένες (26,57% της έκτασης της καλύπτεται από Δήμους με αστικό
κέντρο) αλλά κυρίως συγκεντρώνουν το 76,9% του συνολικού πληθυσμού της.
11 αστικές περιοχές έχουν πληθυσμό άνω των 10.000 κατοίκων με πυκνότητες
κατοίκησης που δημιουργούν σημαντικές πιέσεις στο φυσικό και
ανθρωπογενές περιβάλλον, γεγονός που αναδεικνύει ως απαραίτητες τις
ολοκληρωμένες παρεμβάσεις για στήριξη των αστικών πληθυσμών, προστασία
του περιαστικού χώρου από την άναρχη επέκταση των αστικών λειτουργιών
και ενίσχυση του κοινωνικού ιστού των πόλεων μέσω ολοκληρωμένων
προσεγγίσεων για στήριξη απασχόλησης και προώθησης της κοινωνικής
ενσωμάτωσης ευάλωτων ομάδων.
Το ΠΕΠ ορίζει την εφαρμογή παρεμβάσεων για τη Βιώσιμη
Αστική Ανάπτυξη, σε δύο επίπεδα:
-
αφενός στην περιοχή μητροπολιτικής
λειτουργίας και ανάπτυξης του ΠΣ Θεσσαλονίκης, ως αντικείμενο διακριτής
και διαφοροποιημένης Στρατηγικής Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης
-
αφετέρου στα λοιπά σημαντικά αστικά
κέντρα στην αντιμετώπιση κρίσιμων ζητημάτων και συγκρούσεων χρήσεων γης,
αστικών-περαστικών λειτουργιών.
Στις περιοχές αυτές η Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη θα
εφαρμοστεί μέσω Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης και θα
χρηματοδοτηθεί μέσω του ΠΕΠ με τη συμπλήρωση πόρων που θα διαθέσουν στις
Περιφέρειες ενδεικτικά τα τομεακά προγράμματα ΕΠΑΝΑΔ και ΕΠΑΝΕΚ. Η
χρηματοδότηση θα κατευθυνθεί προς ενιαίες Στρατηγικές Ολοκληρωμένης
Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης, η επιλογή, έγκριση και χρηματοδότηση των
οποίων θα γίνει με κριτήρια που θα αφορούν στην καταλληλότητα κάθε
στρατηγικής, στη συμβολή τους στην επίτευξη των αποτελεσμάτων του
Προγράμματος και στη διαχειριστική ικανότητα, τεχνική ετοιμότητα και
ικανότητα μόχλευσης πόρων κάθε φορέα. |